lauantai 10. huhtikuuta 2010

2mila test 4.4.10

Paras (?) viimeiseksi eli 10-milaleirin leirikisa tai 2-mila katsastus tai jotain sinnepäin. Siis se suunnistus, johon olisi pitänyt keskittyä ja sitten suunnistaa hyvin & tietysti juosta kovaa. Ei oikein onnistunut. Kartassa näkyy piirretty reitti sotkemassa hienoa GPS-viivaa, valitettavasti:-) Arvio suorituksesta on kuntoilijatasoa eli pienet punaiset kohdat gepsissä eivät tunnu missään (siinä on ylipääsemättömän oloinen risukko tai sitten ihan perusmöllötystä) eli en laske niitä virheiksi, toki sellaisesta säätämisestä pitäisi päästä eroon, mutta ei ehkä onnistu tässä elämässä :-)

Jalat tuntuivat verkatessa todella väsähtäneiltä. Kisafiilistä ei myöskään tuntunut löytyvän, eikä lähtöpaikka viimeisenä luvannut hyvää. Vali vali lähdin kuitenkin metsikköön.
K-1 Alku meni ihan hyvin ja rastimäki vaikutti selvältä. Kartasta en kyllä parhaalla tavalla saanut selvää. Tulin suoraan kumpareelle, enkä tajunnut, että lippu on hitto vieköön jyrkänteessä. Pikku häröilyt siihen sitten rastin etupuolella. +20s ja alkoi jo vähän potuttaa tässä vaiheessa.
1-2 Kakkoselle ajattelin mennä aika suoraan ja sitten polkua pitkin. Aluksi törmäsin tiheikköön, kuten kuvioon kuuluu, mutta loppuosa meni ihan kivasti ja rastinkin löysin tällä kertaa suoraan. Hidastelua tuli ainoastaan muutamissa risukoissa pomppiessa tai kömpiessä, miten sen nyt ottaa.
2-3 Suorinta tietä ja sitten avokallioistamäkeä seuraten rastille oli suunnitelma. Alku meni ihan jees, mutta ajauduin vasemmalle ja olin hyvää vauhtia (suhteellinen käsite:-) menossa ihan väärään suuntaan, kun en nähnytkään odottamaani avokalliota vaan jotain ihme soista kivikkoa. Tässä kohtaa tajusin hidastaa entisestään ja katsoa kompassiakin. Korjausliike oikealle palautti oikeille mestoille. Rasti löytyi ihan ok. Näin edellä lähteneen Linen 1. kerran. +20s
3-4 Aika selvä rastiväli ja se menikin hyvin, mutta rastinotossa otin taas pientä koukkua. +15s
4-5 Taas lyhyt väli ja rastille näytti vievän selvä kallionenä. Otin hieman väärän lähtösuunnan ja sen korjaamiseen meni hetki ylimääräistä aikaa. Oltiin Linen kanssa yhtäaikaa rastilla. +15s
5-6 vasta reilu minuutti koukkua kasassa ja fiilis kuitenkin ihan kohtalainen. Painelin välin suoraan ja löysin rastinkin juuri sieltä, mistä pitikin. Paras väli tässä "skabassa".
6-7 Lähdin sittä sitten toteuttamaan seuraavalle välille reitinvalintaa kohti pellonreunaa ja siitä teiden yli ja rastille oli hyvä tarkoitus mennä tarkasti. Todellinen toteutus meni aika pahasti päin sitä itseään. Lähdin rastilta heti kättelyssä ihan väärään suuntaan ja kehtasin ihmetellä vielä matkalla, kun kaikki näyttää niin oudolta vrt. kartta. En kuitenkaan välittänyt siitä, koska harvoin kartta vastaa päähäni muodostunutta kuvaa, vaan jatkoin sinnikkäästi eteenpäin. Jotkust risukot yritti häiritä ja polkukin vielä, mutta ihmettelin vaan miksei se pelto jo tule vastaan. Ajattelin, että eipä vauhti päätä huimaa. Vihdoin viimein aloin uskoa, että jotain saattaakin olla nyt pielessä ja vilkaisin kompassia vielä sen kolmannenkin kerran. Vaikea oli uskoa, että olin juoksennellut ihan väärään suuntaan. Kokosin kamat, korjasin suunnan ja lähdin tietä kohti melko täysin itseeni tympääntyneissä tunnelmissa. Vihdoin löysin sen hemmetin tien ja laputtelin sitä pitkin sitten suunnitellen, että rastia en ainakaan pummaa. Ja hahaha tähän kohtaan. Tulin suoraan ja olevinaan jopa täysin kartalla kohti rastia, mutta usko loppui kesken, kun en äkkiä saanutkaan maastoa täysin sopimaan karttaan tai päinvastoin. Ympäri ja pikku kunniakierros siihen sitten. Näin heti alkupeleissä kauempaa Linen lähtevän rastilta pois, mutta en tajunnut siltikään mennä oikeaan paikkaan. Onnea vaan. + 4min
7-8 Ei oikein enää huvittanut. Ajattelin mennä aluksi polkua pitkin ja sitten melko suoraan kohti peltoa ja rastille jyrkänteen vierestä ja sitten kalliomäen kautta. Löysin polun (ihme) ja sitten lähdin metsään. En löytänyt minkäänlaista juoksubaanaa, vaan räpistelin liukkaiden kallioiden ja risujen ym. mukavan seassa ikuisuudelta tuntuvan ajan. Lopulta pääsin pellolle. Rastinotto onnistui sen sijaan hyvin. + 30s huonon juoksubaanan takia, en vaan päässyt eteenpäin.
8-9 Olisi pitänyt mennä pellolle ja sitten polun kautta rastille. Polun kautta tajusin mennä, mutta vasta armottoman pusikossa räpeltämisen jälkeen. ARgh. Vaikea arvioida, mutta veikkaan, että olisin mennyt kovempaa pellon kautta kuin pusikoiden, mutta minkäs teet.
9-10 Suoraan vaan ja sitä rataa. Eksyin risukkokalliolle ja nousin rastimäkeen liikaa oikealta, kun luulin vielä siinä vaiheessa olevani menossa suoraan rastille. Hatutti taas. +15s
10-11 Nyt alkoi olla jo todellakin sellainen olo, että loppuis tää baana jo, en jaksa enää räpeltää yhtään. Ja ylläri, otin koukut seuraavalle rastille. Väli sinänsä ok, mutta en hahmottanut rastin paikkaa yhtään ja menin liikaa vasemmalle notkumaan. Kaiken lisäksi luulin tulleeni just oikeaan paikkaan ja etsin rastilippua ihan vakavissani ihan väärästä mestasta. Onnea jälleen. + 1min
11-12 Suoraan vaan ja linjalta kiinni oli loistelias suunnitelma. Alku meni ihan täysin suuntaa vailla kiemurteluksi, mutta sitten lyllersin suoraan niin "kovaa" vauhtia, etten huomannut sen enempää polkua kuin linjaakaan. Parikytä metriä linjan jälkeen heräsi mielenkiintoinen kysymys, että olikohan se linja muuten äsken tuossa yläpuolella ? Piti ihan palata katsomaan ja olihan se linja siinä. Linjaa pällisteltyäni löysin rastille ihan kivasti. +15s
12-13 Vika väli jee. Ei oikein intoa enää, mutta rasti löytyi ok.

Ilman 7.rastin ja välin häröilyä suoritus olisi ollut aika mellani. Nyt se oli vaan ihan huono. Kaikkiaan meiningissä näkyy vähäinen suunnistuskokemus tältä vuodelta = rastinottovirheet. 7.rastin pummista löytyvät myös perinteiset virheen ainekset väärä lähtösuunta, "kiire" ja yleinen hörhöily. Tästä on hyvä jatkaa ....;-)